Monday, 12 December 2011

ayah...kau pergi jua....

Matahari mula menyinsing...selepas berhenti solat subuh di perhentian highway...kami terus kan perjalanan...SubhannaAllah...dari gelap terusberubah kepada terang dunia milik Allah ini....betapa indah nya ciptaan Allah...terubat rasa sayu di hati...namun itu sementara....bila terkenangkan ayah yg sudah tidak dapat lagi mengamati matahari pagi itu...mata ku basah kembali...

ayah...sering kali dgn pagi..usai solat subuh...dia akan keluar...bertemankan sebuah kerusi kecil...dia akan duduk di depan pintu...melihat matahari...kekadang...aku terlihat ada air mata di hujung kelopak mata tua itu...ayah....ayah....

kami sampai ke kawasan rumah banda baru slim river pada jam 7 pagi...kereta telah berhenti kaku...sekaku kaki ku untuk melangkah keluar dari nya...tuut...tuut...'' rahim, kamu dekat mana? org dah sampai ni'' ''masuklah...ayah ada dekat dalam''...dari jauh aku dapat mihat wajah2 sunggul kakak seta abang2 aku....mereka ralit memotong daun pandan utk di buat bantal ayah....

Assalamualaikum...'' aaa...ct...masuk lah...ayah ada kat dalam....'' jawab kakak...ramah...tidak ku sangka...sambutan itu.....ku sangka salam ku tak bersambut...namun sangkaan itu meleset...

Aku hilurkan tgn..bersalaman dgn semua yg ada...kemudian...aku masukk ke dlm rumah...

Ada tabir di situ...hati aku bertambah sayu....''ayah di situ?'' tanya hati...

Rahim..membawa aku ke dalam...ku lihat dia....ayah...berbaring kaku...ayah...diam membisu...ayah....di tutupi kain yg panjang...ayah....ayah....aku rindu...aku rindu suara mu...'''haaaa...ct...kamu ada sini...'' itu yg biasa ku dengari...kini sunyi sepi...tidak akan ada lagi suara itu...tidak akan ada lagi senyuman tidak bergigi ayah...tidak ada lagi mata bundar tiu...ayah...kau telah pergi...ayah....

Aku duduk...rahim..membuka kain muka...ayah..................................aku tersedu....

Cium...berkali2....aku cium...aku belai pipi nya...aku belai bahunya...aku cium lagi....sejuk....sejuk...sejuk yg paling sejuk yg pernah aku rasa.....sejuk yg tak pernah aku mahu dari dia...sejuknya ayah....namum engkau harum ayah...ayah dah mandi ye?...ayah...kamu nampak cantik dan kemas...segaknya ayah ku...walau kau kaku...kau sgt tenang...kau nampak bersih dan putih ayah...moga kau tenang...Allah...berikan ketenangan padanya di sana...

Mata terus terpaku...aku rindu kamu.....

bersambung.....

1 comment:

atieneo07 said...

abadikan kenangan dlm blog...kenangan perasaan & emosi yg akan mengingatkan kita bahawa masa itu tidak menunggu kita...