Tuesday, 2 October 2012

Kebergantungan

Haaaaa....selesai buat kelas origamai dgn anak2...sekarang ni anak2 tgh sibuk mandi...mama pun ambil kesempatan utk mengupdate blog....

Benda yg mama nak cerita hari ini tentang...

Kebergantungan kepada Allah dalam jiwa anak2..


Kslau ikut yg mama igt2 lah...rasanya..di sekolah..matapelajaran pendidikan islam..tidak kuat di terapkan dalam jiwa murid2 tentang kebergantungan kepada Allah...mama dgn abg..selalu diskus dlm kereta...kami tidak mahu anak2 terlepas benda yg besar ni...ini sgt penting....jadi kami sentiasa mengingatkan anak2 tentang pentingnya Allah dalam kehidupan kita di dunia..dan end journey kita nanti di akhirat...

kawan2...

mari kita sama2 terapkan perkara penting ini dalam jiwa anak2 kecil...kerana..kalau tidak...takut2 berlaku syirik yg tidak nampak...

macam mana cara yg mama dan abah buat?

dont ask from me..Ask Allah..He is the one who give...

itu adalah benda yg selalu kami ckp bila anak2 nak apa2 pun...

lepastu kami ajar...

make doa...put your hand up..ask Allah the thing that you want...

senyap2...mereka angkat tgn...belakang kerusi...bawah meja...tepi katil...sambil bisik2 dgn Allah...minta benda...

then kami ajar...Allah who the one that give me the money or things...Allah who the one move my heart to buy the things for you...if Allah did not do it...we will never going to have it...

begitu lah...hari2...samapi ke tahap ini...anak2 bila suarakan keinginan...cepat2 tadah tgn berdoa...mereka betul2 bergantung pada Allah...kalau aisyah tu..kuat sikit doanya...dia minta berpuluh kali...chomel...yap...tapi inti pati tu yg lebih chomel...dia tahu...kami tak berkuasa utk apa2 pun...hanya Allah...

bila sakit...kami cakap...is Allah who heals...not the ubat or doctor...ask Allah to heals you...

jadi bila mama sakit kepala...cepat2 aisyah cakap..''..mama...Ask Allah to heal you...make doa...''..mama pun jawab...''yes Aisyah...thanks for reminding me..mama make doa now''...

bila mama marah...haris akan cepat2..menyorok sebelah meja study....nangis..tadah tgn...minta doa...bila dah sejuk...mama tanya...dia ckp..'' mama..i ask Allah to save you from hell fire because you are being angry...'' ..mesti mama nangis balik peluk dia...dia x minta doa suruh mama x marah...dia minta doa utk Allah ampunkan mama...

kebergantungan kepada Allah sebenarnya bukan hanya utk anak2...peringatan utk diri mama yg kerdil ini...juga pada kita semua...Allah yg memberi..Allah yg Maha Berkuasa...Tanamkan rasa sayang, kebergantungan dan harapan kepada Allah dalam jiwa2 kecil itu...mereka lebih telus dan mudah menerima...insyaallah...ia akan membentuk peribadi anak2 yg mulia...

semoga anak2 kita menjadi anak2 yg soleh dan solehah...bekal akhirat utk ke syurga...Amin...

ps...bila ada masa..mama nk buat entry pasal apa itu syurga dan neraka utk anak2...ini pun penting...penting dlm membantu anak2 utk pilih perkara yg mereka nk buat...;-)


3 comments:

Mixed-family in da house.... said...

sharing yg sangat bermanfaat mama...terima kasih

Muhammad As-Syafie said...

kalu ad butang like,nk like byk2!! bgus sgt cara akk didk ank2...ni btol2 homescholing y success!!!!

UmmAidan said...

Thanks 4 sharing mama...sangat bagus..terutamanya bg orng tgh mengajar anak mcm sy nie..sgt bermanfaat.. itulah yg sepatutnya kita ajar kpd mereka...