Monday 1 October 2012

kenapa macam tu..perluke?


utamakan bahasa melayu...bukan menyusahkan bahsa melayu!


mama sekarang sedang belajar subjek bahasa melayu tahun 2...ye..mama tengah belajar...sebab haris..masyaAllah..telah masuk ke subjek bahasa melayu tahun 2!.

bukak2 buku...muka mama dah berkerut...

aper ke hal lah pulak ni...

diftong?

digraf?

serasa mama lah...sepanjang mama hidup 31 tahun..mama tak pernah menggunakan perkataan diftong or digraf untuk bercakap dan berjaya menjadi doktor...kenapa perlu ada perkataan diftong?...digraf?...

contoh masalah...( sepatutnya utk budak2 belajar secara logik)

tulis ayat berpandukan pada gamabr tersebut

gambar budak comel minum air dlm kotak ada tulisan laici di tepi pantai

budak itu berkelah di pantai sambil minum laici.

tetapi...pakar bahasa pandai sangat...jadi

tuliskan ayat : (berpandukan pada gambar)


  1. ayat tunggal
  2. ayat majmuk 

dan tuliskan perkataan diftong.

sila letak diri anak anda depan cikgu..sambil nganga mulut...

pernah ke org tanya...

saya mahu minum laici...

eh..saya tak pasti lah...laici tu perkataan diftong..jadi bunyi ai tu menggeluncur sekali kan...

sgt pelik kan!...eh...

maaf cikgu bahasa!...

kenapa pakar2 bahasa?...kenapa kamu mahu mngajar kanak2 umur 8 tahun tentang di graf or diftong...saya fasih dan mahir berbahasa malaysia dan mampu hidpu dgn aman tanpa mengetahui digraf atau diftong....

adakah itu wajar...

darjah 2...

mereka bukan mahu menjadi ahli sasterawan dan ahli bahasa...mereka hanya perlu belajar berkomunikasi dgn baik, faham dan sampai maksud perkara yg perlu di sampaikan...untuk terus hidup...

bila mereka telah faham dan tahu apa yang mereka ingin lakukan dgn hidup mereka...mereka memilih utk menjadi ahli bahasa misalnya...baru lah mereka perlu mencari dan memahami perkara2 remeh seperti ini...dan masa itu mereka tidak akan pening kepala..sebab mereka meminati dan memahami kenapa dan apa yg mereka perlu pelajari...umur...mingkin masa itu...20 tahun?...bukan darjah 2...

agak2 nya...yg jadi kaya raya millionaire di malaysia ini..tahu tidak digraf atau diftong?..

nak tangkap kontrak kerajaan...perlu faham itu uttuk tulis tender?

saya masih tidak faham kenapa bila mempelajari bahasa..anda perlu pisahkan semua bentuk perkataan dan memberi nama yg pelik2...ini semua akan menyebabkan kesukaran untuk pelajar2 muda...mereka tak perlu di bebankan dgn semua ini...ini semua membuang masa dan mengarut...

haih!..siapalah yg pandai2 buat ni...

masih merasa pelik..digraf?..diftong?...apa lah kejadahnya!

mereka baru darjah 2...bukan nak buat phd dalam kesusasterawan bahasa melayu!

ajarlah mereka benda2 yg praktikal yg akan di guna pakai dalam kehidupan harian...hasil akhir dari mempelajari bahasa melayu..adalah untuk mereka mahir berkomunikasi, memahami, boleh buat ayat, rumusan...betul tak?

kalau anak tak tahu pun pasal diftong...mereka masih akan tulis perkataan yg sama utk buat ayat kan?

ps: tak putus asa...masih belajar bahasa malaysia...nasib baik homeschool....boleh fokus lebih dlm pada anak2...kalau kat skolah...macam mana lah agaknya...cikgu laju macam kereta api..nak habiskan silibus....kesian budak2...khas kepada anak2...(khas) aper ni..digraf..konsonan berganda? cepat cikgu!!!

4 comments:

mommyNadia said...

rasenye kita tingkatan 2 pun tak belajar lah diftong digraf, macam tong dan kertas graf je..
hahahah...seriusly tak perlu!

Apepun ct,selamat berlajar,nanti ct pulak ajar kami..;)

Mixed-family in da house.... said...

apa tu diftong, digraf?

aaalahai BM

mama ct said...

nad: itu lah....i feel soooo frustrated lah with our curriculum standard... they want to dump everything to the child...gile betul!...bila agaknya budak 8 tahun guna diftong or digraf...by the time masuk form 1..dah lupa...buang masa dan merugikan potential budak2...patut ajar macam mana nak jadi creative and confident children...terus jadi x minat nak belajar...

mama ct said...

mummy amzar: awak...kite pun x tahu..masa mula2 bukak buku...ct kena google utk cari penerangan...5 page...baru faham..sebab macam confusing dia punya pembahagian...kesian budak2..tgh fikir cara pembelajaran haris ni...rasa ada benda yg perlu ubah..

teruk betul lah sukatan matapelajaran bahasa melayu ni...diorang ni..terlebih2 syok sendiri...hish!